स्वागतम्

 आइए सरल विधि से संस्कृत में बात करना सीखें । यहाँ 👇🏻 क्लिक किजिए और प्रतिदिन क्रमशः एक एक पाठ का अभ्यास किजिए 👇🏻

Click here क्लिक क्लिक 



33) संस्कृत वाक्य अभ्यास

 संस्कृत वाक्य अभ्यास

Sanskrit sentence study





सः किं किं मन्यते किं किं न मन्यते ? 

= वह क्या क्या मानता है क्या क्या नहीं मानता है ?  


सा किं किं मन्यते किं किं  न मन्यते ?

= वह क्या क्या मानती है क्या क्या  नहीं मानती है ? 


सः डार्विनवादं न मन्यते ।

= वह डार्विनवाद को नहीं मानता है । 


सा हस्तरेखायाः विद्यां न मन्यते ।

= वह हस्तरेखा की विद्या को नहीं मानती है । 


भारतस्य नाम आर्यावर्त आसीत् इति सा मन्यते। 

= भारत का नाम आर्यावर्त था यह वो मानती है। 


गुरुकुले एव पठनीयम् इति सः मन्यते। 

= गुरुकुल में ही पढ़ना चाहिये ऐसा वह मानता है। 


मूर्खाय उत्तरं न देयम् इति सा मन्यते ।

= मूर्ख को उत्तर नहीं देना चाहिये ऐसा वह मानती है। 


संस्कृतिभाषा कठिना अस्ति इति सः न मन्यते। 

= संस्कृत भाषा कठिन है ऐसा वह नहीं मानता है।  


महिष्याः दुग्धं न पेयम् इति सा मन्यते। 

= भैंस का दूध नहीं पीना चाहिये ऐसा वह मानती है।


नारीणां सम्मानं सर्वदा करणीयम् इति सः मन्यते। 

= नारियों का सम्मान हमेशा करना चाहिये ऐसा वह मानता है।


-----------


वयं सर्वे श्रीकृष्णं जानीमः। 

= हम सब श्रीकृष्ण को जानते हैं। 


वयं सर्वे श्रीकृष्णं वन्दामहे। 

= हम सब श्रीकृष्ण को वन्दन करते हैं। 


श्रीकृष्णः संस्कृतभाषायाम् एव वदति स्म। 

= श्रीकृष्ण संस्कृत भाषा में ही बोलते थे। 


संस्कृते एव अर्जुनाय उपदेशम् अयच्छत्। 

= संस्कृत में ही अर्जुन को उपदेश दिया। 


वयं संस्कृतभाषायां किमर्थं न वदामः ? 

= हम संस्कृत भाषा में क्यों नहीं बोलते हैं ? 


श्रीकृष्णभक्ताः स्मः वयम् ।

= हम श्रीकृष्ण भक्त हैं ।


अस्माभिः संस्कृतभाषायां वक्तव्यम् ।

= हमें संस्कृत में बोलना चाहिये।


श्रीकृष्णः गोपालकः आसीत्।

= श्रीकृष्ण गौ पालक थे। 


वयं गां न पालयामः। 

= हम गाय को नहीं पालते हैं। 


वयं गोदुग्धम् अपि न पिबामः। 

= हम गाय का दूध भी नहीं पीते हैं। 


अस्माभिः गोदुग्धं पेयम् । 

= हमें गाय का दूध पीना चाहिये। 


गोशालां गत्वा गोपालनम् अपि करणीयम्।

= गौशाला जाकर गौपालन भी करना चाहिये। 


योगिराजस्य श्रीकृष्णस्य जन्मजयन्ति निमित्तं सर्वेभ्यः मङ्गलकामनाः ।


----------


तस्य ओष्ठौ रक्तवर्णीयौ स्तः।

= उसके दोनों होंठ लाल हैं। 


किमर्थम् ? 

= क्यों ? 


सः ताम्बूलं खादति।

= वह पान खाता है। 


तस्य ताम्बूले तमाखू न भवति। 

= उसके पान में तम्बाकू नहीं होती है। 


( ताम्रचूडः न भवति।

  = तम्बाकू नहीं होती है। ) 


सः ताम्बूले चूर्णकं , कत्थां च लिम्पति।

= वह पान पर चूना और कत्था लीपता है। 


पुगीफलम् एलां च स्थापयति। 

= सुपारी और इलायची डालता है। 


यदाकदा सः लवंगम् अपि स्थापयति। 

= कभी कभी लौंग भी डालता है।


( देवकुसुमम् = लौंग ) 


भोजनान्तरं सः एकं ताम्बूलं खादति।

= भोजन के बाद वह एक पान खाता है। 


सः कुत्रापि निष्ठीवनं न करोति। 

= वह कहीं भी थूकता नहीं है।


सः औषधरूपेण एव ताम्बूलं खादति। 

= वह औषधि के रूप में ही पान खाता है।

 


संस्कृत वाक्य अभ्यासः  

~~~~~~~~~~~~ 



केचन जनाः पुरातनानि पुस्तकानि क्षिपन्ति 

= कुछ लोग पुरानी पुस्तकें फेंक देते हैं । 


गृहात् बहिः क्षिपन्ति 

= घर से बहार फेंकते हैं । 


शकलं मत्वा पुस्तकानि विक्रीणन्ति 

= रद्दी मानकर पुस्तकें बेच देते हैं । 


ते जनाः पुरातनानां पुस्तकानां महत्वं न जानन्ति 

= वे लोग पुरानी पुस्तकों का महत्त्व नहीं जानते हैं । 


मा क्षिपन्तु पुरातनानि पुस्तकानि 

= मत फेंकिये पुरानी पुस्तकें । 


कदाचित् वेद-वेदाङ्गादयः स्युः 

= शायद वेद वेदाङ्ग हों । 


कस्य अपि महापुरुषस्य जीवनचरित्रं स्यात् 

= किसी महापुरुष का जीवनचरित्र हो 


पुस्तकानां क्षेपणं तु सरलं भवति 

= पुस्तकों को फेंकना तो सरल होता है । 


ज्ञानदातृणां पुस्तकानां प्राणवत् रक्षणं कुर्वन्तु 

= ज्ञान देने वाली पुस्तकों की प्राणों की तरह से रक्षा करें 


तस्य प्रतिलिपिम् कारयित्वा स्थापयन्तु 

= उसकी कॉपी करवा कर रखिये । 


विशेषतः पुरातनानि आर्षग्रन्थान् संरक्षन्तु 

= विशेष रूप से आर्ष ग्रन्थों को संभालें


-----------


अहं सप्तम्यां कक्षायाम् आसम्। 

= मैं सातवीं कक्षा में था। 


किञ्चित् चंचलतां कृतवान् अहम्। 

= कुछ चंचलता की मैंने । 


मम शिक्षिका दृष्टवती। 

= मेरी शिक्षिका ने देख लिया। 


शिक्षिका - किमर्थं ??? 

             = क्यों ??? 


            - तुभ्यं चञ्चलता बहु रोचते। 

            = तुम्हें चंचलता बहुत पसंद है। 


            - तव कर्णौ गृह्णातु। 

            = तुम्हारे दोनों कान पकड़ो। 


अहं मम कर्णौ गृहीतवान्। 

= मैंने मेरे दोनों कान पकड़े।


 शिक्षिका - वद .... पुनः चञ्चलतां न करिष्यामि। 

            - बोलो .... फिर से चंचलता नहीं करूँगा। 


अहम् - न करिष्यामि.... 

         = नहीं करूँगा ....


शिक्षिका - किं न करिष्यसि ? 

            = क्या नहीं करोगे ? 


अहम् - चञ्चलतां न करिष्यामि। 

         = चंचलता नहीं करुँगा । 


एवम् उक्त्वा अहम् अरोदम्। 

= ऐसा कहकर मैं रो दिया।


सा शिक्षिका माता ह्यः मार्गे मिलितवती। 

= वह शिक्षिका माता कल रास्ते में मिल गईं। 


अहं तस्याः चरणस्पर्शं कृतवान्। 

= मैंने उनके चरण छुए। 


सर्वेभ्यः शिक्षकेभ्यः , सर्वाभ्यः शिक्षिकाभ्यश्च शिक्षकदिवसस्य मङ्गलकामनाः।

--------

पत्नी -  श्रृणोति वा ? 

        = सुनते हैं ?


         विनय दुग्धं न पिबति ।

         = विनय  दूध नहीं पी रहा है 


        किञ्चित् तर्जयतु ।

        = थोड़ा डांटिये 


पतिः - किमर्थं वत्स ! 

       = क्यों बेटा 


        दुग्धं किमर्थं न पिबसि त्वम् ? 

       = तुम दूध क्यों नहीं पी रहे हो ?


      दुग्धं न रोचते वा ? 

      = दूध पसन्द नहीं है क्या ? 


विनयः - तात ! दुग्धं तु रोचते मह्यम् ।

        = मुझे दूध तो पसंद है 


         - गोपालः धेनुं सूचिऔषधं मारयति ।

         = गोपाल गाय को इन्जेक्शन मारता है 


         - तद् मह्यं न रोचते ।

         = वो मुझे पसंद नहीं है ।


#onlineसंस्कृतशिक्षणम्_फेसबुक_समूह

मम भोजनम् अभवत्। 

= मेरा भोजन हो गया। 


अहं भोजनं कृतवान्। 

= मैंने भोजन कर लिया। 


मम भार्या अपि भोजनं कृतवती।

= मेरी पत्नी ने भी भोजन कर लिया।


अहम् एक होरा अनन्तरं शयनं करिष्यामि। 

= मैं एक घंटे बाद सो जाऊँगा।


मध्यरात्रौ एक वादने जागरिष्यामि। 

= आधी रात एक बजे जागूँगा। 


रात्रौ चन्द्रमसि चन्द्रयानस्य अवतरणं द्रक्ष्यामि। 

= रात में चन्द्रमा पर चन्द्रयान का अवतरण देखूँगा।


अस्माकं कृते गौरवस्य विषयः।

= हमारे लिये गौरव की बात है। 


इसरो संस्थानस्य सर्वेभ्यः वैज्ञानिकेभ्यः शुभकामनाः।

= इसरो संस्थान के सभी वैज्ञानिकों को शुभकामनाएँ। 


भवन्तः सर्वे एतद् गौरवपूर्णं दृश्यम् अवश्यमेव पश्यन्तु।

= आप सभी इस गौरवपूर्ण दृश्य को अवश्य देखें।


#onlineसंस्कृतशिक्षणम्_फेसबुक_समूह

भार्या - श्रृणोति वा ? 

         = सुनते हैं ? 


         मुन्नू न खादति ।

        = मुन्नू नहीं खा रहा है ।


पतिः - खादिष्यति ।

        = खाएगा ।


       - शनैः शनैः खादयतु। 

       = धीरे धीरे खिलाओ ।


भार्या -  कियत् शनैः भो: ??? 

        = कितना धीरे जी ??? 


        - एकं लवं दश निमेषे खादति। 

        = एक निवाला दस मिनट में खाता है। 


पतिः - चिन्ता मास्तु , सः खादिष्यति। 

        = चिन्ता मत करो वह खाएगा। 


         - एतस्मै क्रीडनकं देहि। 

         = इसको खिलौना दो ।


भार्या - क्रीडनकं दत्तवती , पश्यतु। 

         = खिलौना दे दिया , देखिये। 


पतिः - तर्हि एतं गीतं श्रावयतु।

        = तो फिर इसको गाना सुनाओ। 


भार्या - गीतं तु भवानेव जानाति।

        = गाना तो आप ही जानते हैं । 


पतिः - बालगीतस्य पुस्तकं देहि। 

        = बालगीत की पुस्तक दो। 


        - गातुं प्रयत्नं करोमि।

        = गाने का प्रयास करता हूँ।


#onlineसंस्कृतशिक्षणम्_फेसबुक_समूह


इदानीम् अहं केरले अस्मि।

= अभी मैं केरल में हूँ। 


एकस्मिन् विवाहसमारोहे अस्मि। 

= एक विवाह समारोह में हूँ। 


प्रातः दशवादने सर्वे एकं मन्दिरं गतवन्तः।

= सुबह दस बजे सभी एक मंदिर गए। 


तत्र वरः वधूश्च आगत्य एकं पात्रं शालिना पूरितवन्तौ। 

= वहाँ वर वधू ने एक पात्र को धान से भर दिया।


मन्दिरस्य अर्चकः तुलसीमाले आनीतवान्।

= मंदिर का पुजारी दो तुलसी मालाएँ लाया। 


मन्दिरस्य द्वारे बृहद्दीपम् आसीत्।

= मंदिर के पास बड़ा दीप था। 


तत्रैव वरवधू: परस्परं तुलसीमाल्यार्पणं कृतवन्तौ।

= वहीं वर वधू ने एकदूसरे को तुलसी  माला पहनाई। 


मृदङ्गवादकः मृदङ्गं वादयति स्म। 

= मृदङ्गवादक मृदङ्ग बजा रहा था। 


श्रृङ्गीवादकः श्रृङ्गीं वादयति स्म। 

= शहनाई बजाने वाला शहनाई बजा रहा था। 


नादस्वरं श्रुत्वा बहु आनन्दः आगतः।

= नादस्वर सुनकर बहुत आनंद आया।


अधुना सर्वे सध्यां खादन्ति।

= अभी सब सध्या खा रहे हैं। 


( केरले विवाहस्य भोजनस्य नाम सध्या अस्ति। 

= केरल में विवाह के भोजन का नाम  सध्या है। )



संस्कृत वाक्याभ्यासः 

~~~~~~~~~~~~~~~ 

#onlineसंस्कृतशिक्षणम्_फेसबुक_समूह


मम एका छात्रा कक्षायां न आगच्छति । 

= मेरी एक छात्रा कक्षा में नहीं आती है 


विगत एक मासात् सा न आगच्छति । 

= पिछले एक महीने से नहीं आ रही है 


तस्याः अनुपस्थितेः कारणम् अद्य ज्ञातम् । 

= उसकी अनुपस्थिति का कारण आज पता चला 


सा वेगेन द्विचक्रिकां चालयति स्म । 

= वह तेज गति से दुपहिया चला रही थी 


मार्गे गर्तः आसीत् । 

= रास्ते में गड्ढा था । 


तस्मात् कारणात् सा पतिता । 

= उस कारण से वह गिर गई 


तस्याः पादस्य अस्थि भग्नं जातम् ।

= उसके पैर की हड्डी टूट गई 


अहं तां द्रष्टुम् अगच्छम् । 

= मैं उसको देखने गया था 


सा अधुना स्वस्था अस्ति । 

= वह अब स्वस्थ है



संस्कृत वाक्य अभ्यासः  

~~~~~~~~~~~~ 

#onlineसंस्कृतशिक्षणम्_फेसबुक_समूह

" यू ट्यूब " नाम्ना एका जाल-सुविधा  अस्ति 

= यू ट्यूब नाम से एक नेट सुविधा है 


यस्मिन् जालपुटे परिचलचित्राणि भवन्ति 

= जिस नेट एंजिन में वीडियो फ़िल्में होती हैं । 


विविधानां विषयानां परिचलचित्राणि तत्र भवन्ति 

= विविध विषयों की वीडियो फ़िल्में वहाँ होती हैं । 


यू ट्यूब मध्ये संस्कृत-विषयस्य परिचलचित्राणि अपि सन्ति 

= यू ट्यूब में संस्कृत विषय की भी वीडियो हैं । 


ये संस्कृतं पठितुम् इच्छन्ति ते पश्यन्तु 

= जो देखना चाहते हैं वे देखें । 


अवश्यमेव पश्यन्तु 

= अवश्य ही देखिये । 


वैदिक-प्रवचनानि अपि सन्ति 

= वैदिक प्रवचन भी हैं । 


वेदपाठः अपि यू ट्यूब मध्ये लभते 

= वेदपाठ भी यु ट्यूब में मिलता है । 


संस्कृत-वार्तावलीम् अपि द्रष्टुम् शक्ष्यन्ति 

= संस्कृत वार्तावली भी देख सकेंगे । 


मम निवेदनं कृपया यू ट्यूब तस्य सदुपयोगं कुर्वन्तु 

= मेरा निवेदन है यू ट्यूब का सदुपयोग करिये ।


ओ३म् 


सः किं किं मन्यते किं किं न मन्यते ? 

= वह क्या क्या मानता है क्या क्या नहीं मानता है ?  


सा किं किं मन्यते किं किं  न मन्यते ?

= वह क्या क्या मानती है क्या क्या  नहीं मानती है ? 


सः डार्विनवादं न मन्यते ।

= वह डार्विनवाद को नहीं मानता है । 


सा हस्तरेखायाः विद्यां न मन्यते ।

= वह हस्तरेखा की विद्या को नहीं मानती है । 


भारतस्य नाम आर्यावर्त आसीत् इति सा मन्यते। 

= भारत का नाम आर्यावर्त था यह वो मानती है। 


गुरुकुले एव पठनीयम् इति सः मन्यते। 

= गुरुकुल में ही पढ़ना चाहिये ऐसा वह मानता है। 


मूर्खाय उत्तरं न देयम् इति सा मन्यते ।

= मूर्ख को उत्तर नहीं देना चाहिये ऐसा वह मानती है। 


संस्कृतिभाषा कठिना अस्ति इति सः न मन्यते। 

= संस्कृत भाषा कठिन है ऐसा वह नहीं मानता है।  


महिष्याः दुग्धं न पेयम् इति सा मन्यते। 

= भैंस का दूध नहीं पीना चाहिये ऐसा वह मानती है।


नारीणां सम्मानं सर्वदा करणीयम् इति सः मन्यते। 

= नारियों का सम्मान हमेशा करना चाहिये ऐसा वह मानता है।


वयं सर्वे श्रीकृष्णं जानीमः। 

= हम सब श्रीकृष्ण को जानते हैं। 


वयं सर्वे श्रीकृष्णं वन्दामहे। 

= हम सब श्रीकृष्ण को वन्दन करते हैं। 


श्रीकृष्णः संस्कृतभाषायाम् एव वदति स्म। 

= श्रीकृष्ण संस्कृत भाषा में ही बोलते थे। 


संस्कृते एव अर्जुनाय उपदेशम् अयच्छत्। 

= संस्कृत में ही अर्जुन को उपदेश दिया। 


वयं संस्कृतभाषायां किमर्थं न वदामः ? 

= हम संस्कृत भाषा में क्यों नहीं बोलते हैं ? 


श्रीकृष्णभक्ताः स्मः वयम् ।

= हम श्रीकृष्ण भक्त हैं ।


अस्माभिः संस्कृतभाषायां वक्तव्यम् ।

= हमें संस्कृत में बोलना चाहिये।


श्रीकृष्णः गोपालकः आसीत्।

= श्रीकृष्ण गौ पालक थे। 


वयं गां न पालयामः। 

= हम गाय को नहीं पालते हैं। 


वयं गोदुग्धम् अपि न पिबामः। 

= हम गाय का दूध भी नहीं पीते हैं। 


अस्माभिः गोदुग्धं पेयम् । 

= हमें गाय का दूध पीना चाहिये। 


गोशालां गत्वा गोपालनम् अपि करणीयम्।

= गौशाला जाकर गौपालन भी करना चाहिये। 


योगिराजस्य श्रीकृष्णस्य जन्मजयन्ति निमित्तं सर्वेभ्यः मङ्गलकामनाः ।


*मिठाई नामावली*


गोलमाल् -वर्तुलम्

आलू के टिकिया-पक्वालुः

घी-घृतम्, आज्यम्

इमरती-अमृती

घेबर-घृतपूरः

इलायची-एला

चटनी-अवलेह

कचौरी-माषगर्भा, पिष्टिका

चाट-अवदेशः

कढ़ी-तेमनम्

चायपानी-चायपानम्

कलाकन्द-कलाकन्दः

चीनी-सिता

कसैला-कषायम्

छाछ(मट्ठा)-तक्रम, कालशेयम्

काफी-कफघ्नी

जलपान-जलपानम्

कुलफी-कूलपी

जलेबी-कुण्डली, कुण्डलिका

केतली–कन्दुः

टाफी-गुल्यः

खाजा-मधुशीर्षः

टी पार्टी-सपीतिः

खीर-पायसम्

टेढ़ा-वक्रम्

गजक-गजकः

टोस्ट-भृष्टापूवः

गुलाब जामुन-दूग्धपूपिका

डबल रोटी-अभ्यूषः

गुझिया-संयावः

तेज-तिक्तम्

मक्खन-नवनीतम् , दधिजम्

दही-दधि

मलाई-सन्तानिका

दहीबड़ा-दधिबटकः

मसाला-व्यंजनम्

दालमोठ-दालमुद्गः

मिठाई-मिष्ठान्नम्

दूध-दुग्धम्, पयः, क्षीरम्

मालपूजा-अपूयः, मल्लपूयः

नमक-लवणम्

मुरब्बा-मिष्टपाकः

नमकीन-लवणान्नम्

मावा (खोया)-किलाटः, किलाटिका

नमकीन सेव-सूत्रकः

मिस्री-सिता

पकवान-पक्वान्नम्

पकौड़ी-पक्ववटिका

मोहन भोग-मोहनभोगः

पपड़ी-पर्पटी

खाड़ी-कूर्चिका

परौंठा-पूपिका

रसगुल्ला-रसगोलः

पापड़–पर्पटा

रायता-दाधेयम्, राज्यक्तम्

पुलाव (तहरी)-पुलाकः

लंच-सहभोजः

पूआ-पूपः, पीठिका

लड्डु-मोदकः

पूड़े-अपूपः

लपसी-यवागूः

पूरी-पूलिका, शष्कुली

लस्सी-दाधिकम्

पेड़ा-पिण्डः

लहशुन-लशुनः, लशुनम्

पेठे की मिठाई-कौष्माण्डम्

लाजा-लाजाः

पेस्टी-पिष्टान्नम्

शक्कर-शर्करा

फैनी- फेनिका

शक्वरपारा-शर्करापालः

बताशा-वाताशः

संमोसा-समोषः

बरफी-हैमी

सुपारी-पूगम्, पूगीफलम्

बालू शाही-मिष्टमण्ठः, मधुमण्ठः

सेवई-सूत्रिका

बिस्कुट-पिष्टकः

हलुआ-लप्सिका

भाँग-भङ्गा, मातुलानी

हलवाई-कान्दविकः



अद्य ओणम-पर्व अस्ति।

= आज ओणम है ।


केरलस्य जनाः ओणम आचरन्ति।

= केरल के लोग ओणम मनाते हैं। 


ते गृहे दीपानि प्रज्ज्वालयन्ति।

= वे घर में दीप जलाते हैं ।


गृहाङ्गणे ते रङ्गावलिं कुर्वन्ति। 

= घर के आँगन में वे रंगोली करते हैं। 


महिलाः पारम्परिक परिधानं धारयन्ति। 

= महिलाएँ पारंपरिक परिधान पहनती हैं ।


महिलाः केशेषु पुष्पमाला: स्थापयन्ति। 

= महिलाएँ बालों में वेणियाँ लगाती हैं। 


पुरुषा: अपि श्वेतलुंगी धारयन्ति। 

= पुरुष भी सफेद लुंगी पहनते हैं। 


ते पायसं निर्मान्ति।

= वे खीर बनाते हैं ।


पायसं बहु मधुरं स्वादिष्ठं च भवति। 

= खीर बहुत मीठी और स्वादिष्ट होती है। 


सर्वेभ्यः ओणम पर्वणः मङ्गलकामनाः ।


संस्कृत लेखमाला

#onlineसंस्कृतशिक्षणम्_फेसबुक_समूह


सः शिक्षकः अस्ति। 

= वह शिक्षक है। 


सा शिक्षिका अस्ति।

= वह शिक्षिका है। 


अद्य पर्यन्तम् अनेकान् छात्रान् सः पाठितवान्।   ( सा पाठितवती )

= आज तक उसने अनेक छात्रों को पढ़ाया है। 


त्रिंशत्वर्षेभ्यः सः / सा पाठयति।

= तीस वर्षों से पढ़ा रहा है / रही है । 


सः / सा बहु प्रेम्णा पाठयति। 

= वह बहुत प्रेम से पढ़ाता है / पढ़ाती है। 


तस्य / तस्याः छात्राः अधुना बहुषु क्षेत्रेषु वृत्तिं प्राप्तवन्तः। 

= उसके छात्र अब बहुत से क्षेत्रों में नौकरी पा चुके हैं। 


तेन / तया पाठिताः छात्राः अद्य तस्य / तस्याः गृहम् आगतवन्तः । 

= उसके द्वारा पढ़ाए हुए छात्र आज उसके घर आए। 


तिलकं कृत्वा तस्य / तस्याः सम्मानं कृतवन्तः ।

= तिलक करके उसका सम्मान किया। 


तस्मै / तस्यै मिष्ठान्नं दत्तवन्तः ।

= उसको मिठाई दी । 


सः / सा छात्रेभ्यः आशीर्वादम् अयच्छत्। 

=उसने छात्रों को आशीर्वाद दिया। 


सः / सा छात्रान् पृष्टवान् / पृष्टवती।

= उसने छात्रों से पूछा। 


भवन्तः / भवत्यः स्वाध्यायं कुर्वन्ति खलु ? 

= आप सभी स्वाध्याय करते हैं न ? 


छात्राः अवदन् - " आम् " 

छात्र बोले  -   " हाँ "


सर्वे छात्राः स्वस्तिवाचनं कृतवन्तः।

= सभी छात्रों ने स्वस्तिवाचन किया। 


सर्वान् शिक्षकान् शिक्षकदिवसे अहं सादरं वन्दे ।


सर्वाः  शिक्षिकाः  शिक्षकदिवसे अहं सादरं वन्दे।




----- अखिलेश आचार्य


संस्कृत वाक्य अभ्यास - 34 Click Here




एक टिप्पणी भेजें

0 टिप्पणियाँ