संस्कृत वाक्य अभ्यास
Sanskrit sentence study
सः किं किं मन्यते किं किं न मन्यते ?
= वह क्या क्या मानता है क्या क्या नहीं मानता है ?
सा किं किं मन्यते किं किं न मन्यते ?
= वह क्या क्या मानती है क्या क्या नहीं मानती है ?
सः डार्विनवादं न मन्यते ।
= वह डार्विनवाद को नहीं मानता है ।
सा हस्तरेखायाः विद्यां न मन्यते ।
= वह हस्तरेखा की विद्या को नहीं मानती है ।
भारतस्य नाम आर्यावर्त आसीत् इति सा मन्यते।
= भारत का नाम आर्यावर्त था यह वो मानती है।
गुरुकुले एव पठनीयम् इति सः मन्यते।
= गुरुकुल में ही पढ़ना चाहिये ऐसा वह मानता है।
मूर्खाय उत्तरं न देयम् इति सा मन्यते ।
= मूर्ख को उत्तर नहीं देना चाहिये ऐसा वह मानती है।
संस्कृतिभाषा कठिना अस्ति इति सः न मन्यते।
= संस्कृत भाषा कठिन है ऐसा वह नहीं मानता है।
महिष्याः दुग्धं न पेयम् इति सा मन्यते।
= भैंस का दूध नहीं पीना चाहिये ऐसा वह मानती है।
नारीणां सम्मानं सर्वदा करणीयम् इति सः मन्यते।
= नारियों का सम्मान हमेशा करना चाहिये ऐसा वह मानता है।
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वयं सर्वे श्रीकृष्णं जानीमः।
= हम सब श्रीकृष्ण को जानते हैं।
वयं सर्वे श्रीकृष्णं वन्दामहे।
= हम सब श्रीकृष्ण को वन्दन करते हैं।
श्रीकृष्णः संस्कृतभाषायाम् एव वदति स्म।
= श्रीकृष्ण संस्कृत भाषा में ही बोलते थे।
संस्कृते एव अर्जुनाय उपदेशम् अयच्छत्।
= संस्कृत में ही अर्जुन को उपदेश दिया।
वयं संस्कृतभाषायां किमर्थं न वदामः ?
= हम संस्कृत भाषा में क्यों नहीं बोलते हैं ?
श्रीकृष्णभक्ताः स्मः वयम् ।
= हम श्रीकृष्ण भक्त हैं ।
अस्माभिः संस्कृतभाषायां वक्तव्यम् ।
= हमें संस्कृत में बोलना चाहिये।
श्रीकृष्णः गोपालकः आसीत्।
= श्रीकृष्ण गौ पालक थे।
वयं गां न पालयामः।
= हम गाय को नहीं पालते हैं।
वयं गोदुग्धम् अपि न पिबामः।
= हम गाय का दूध भी नहीं पीते हैं।
अस्माभिः गोदुग्धं पेयम् ।
= हमें गाय का दूध पीना चाहिये।
गोशालां गत्वा गोपालनम् अपि करणीयम्।
= गौशाला जाकर गौपालन भी करना चाहिये।
योगिराजस्य श्रीकृष्णस्य जन्मजयन्ति निमित्तं सर्वेभ्यः मङ्गलकामनाः ।
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तस्य ओष्ठौ रक्तवर्णीयौ स्तः।
= उसके दोनों होंठ लाल हैं।
किमर्थम् ?
= क्यों ?
सः ताम्बूलं खादति।
= वह पान खाता है।
तस्य ताम्बूले तमाखू न भवति।
= उसके पान में तम्बाकू नहीं होती है।
( ताम्रचूडः न भवति।
= तम्बाकू नहीं होती है। )
सः ताम्बूले चूर्णकं , कत्थां च लिम्पति।
= वह पान पर चूना और कत्था लीपता है।
पुगीफलम् एलां च स्थापयति।
= सुपारी और इलायची डालता है।
यदाकदा सः लवंगम् अपि स्थापयति।
= कभी कभी लौंग भी डालता है।
( देवकुसुमम् = लौंग )
भोजनान्तरं सः एकं ताम्बूलं खादति।
= भोजन के बाद वह एक पान खाता है।
सः कुत्रापि निष्ठीवनं न करोति।
= वह कहीं भी थूकता नहीं है।
सः औषधरूपेण एव ताम्बूलं खादति।
= वह औषधि के रूप में ही पान खाता है।
संस्कृत वाक्य अभ्यासः
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केचन जनाः पुरातनानि पुस्तकानि क्षिपन्ति
= कुछ लोग पुरानी पुस्तकें फेंक देते हैं ।
गृहात् बहिः क्षिपन्ति
= घर से बहार फेंकते हैं ।
शकलं मत्वा पुस्तकानि विक्रीणन्ति
= रद्दी मानकर पुस्तकें बेच देते हैं ।
ते जनाः पुरातनानां पुस्तकानां महत्वं न जानन्ति
= वे लोग पुरानी पुस्तकों का महत्त्व नहीं जानते हैं ।
मा क्षिपन्तु पुरातनानि पुस्तकानि
= मत फेंकिये पुरानी पुस्तकें ।
कदाचित् वेद-वेदाङ्गादयः स्युः
= शायद वेद वेदाङ्ग हों ।
कस्य अपि महापुरुषस्य जीवनचरित्रं स्यात्
= किसी महापुरुष का जीवनचरित्र हो
पुस्तकानां क्षेपणं तु सरलं भवति
= पुस्तकों को फेंकना तो सरल होता है ।
ज्ञानदातृणां पुस्तकानां प्राणवत् रक्षणं कुर्वन्तु
= ज्ञान देने वाली पुस्तकों की प्राणों की तरह से रक्षा करें
तस्य प्रतिलिपिम् कारयित्वा स्थापयन्तु
= उसकी कॉपी करवा कर रखिये ।
विशेषतः पुरातनानि आर्षग्रन्थान् संरक्षन्तु
= विशेष रूप से आर्ष ग्रन्थों को संभालें
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अहं सप्तम्यां कक्षायाम् आसम्।
= मैं सातवीं कक्षा में था।
किञ्चित् चंचलतां कृतवान् अहम्।
= कुछ चंचलता की मैंने ।
मम शिक्षिका दृष्टवती।
= मेरी शिक्षिका ने देख लिया।
शिक्षिका - किमर्थं ???
= क्यों ???
- तुभ्यं चञ्चलता बहु रोचते।
= तुम्हें चंचलता बहुत पसंद है।
- तव कर्णौ गृह्णातु।
= तुम्हारे दोनों कान पकड़ो।
अहं मम कर्णौ गृहीतवान्।
= मैंने मेरे दोनों कान पकड़े।
शिक्षिका - वद .... पुनः चञ्चलतां न करिष्यामि।
- बोलो .... फिर से चंचलता नहीं करूँगा।
अहम् - न करिष्यामि....
= नहीं करूँगा ....
शिक्षिका - किं न करिष्यसि ?
= क्या नहीं करोगे ?
अहम् - चञ्चलतां न करिष्यामि।
= चंचलता नहीं करुँगा ।
एवम् उक्त्वा अहम् अरोदम्।
= ऐसा कहकर मैं रो दिया।
सा शिक्षिका माता ह्यः मार्गे मिलितवती।
= वह शिक्षिका माता कल रास्ते में मिल गईं।
अहं तस्याः चरणस्पर्शं कृतवान्।
= मैंने उनके चरण छुए।
सर्वेभ्यः शिक्षकेभ्यः , सर्वाभ्यः शिक्षिकाभ्यश्च शिक्षकदिवसस्य मङ्गलकामनाः।
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पत्नी - श्रृणोति वा ?
= सुनते हैं ?
विनय दुग्धं न पिबति ।
= विनय दूध नहीं पी रहा है
किञ्चित् तर्जयतु ।
= थोड़ा डांटिये
पतिः - किमर्थं वत्स !
= क्यों बेटा
दुग्धं किमर्थं न पिबसि त्वम् ?
= तुम दूध क्यों नहीं पी रहे हो ?
दुग्धं न रोचते वा ?
= दूध पसन्द नहीं है क्या ?
विनयः - तात ! दुग्धं तु रोचते मह्यम् ।
= मुझे दूध तो पसंद है
- गोपालः धेनुं सूचिऔषधं मारयति ।
= गोपाल गाय को इन्जेक्शन मारता है
- तद् मह्यं न रोचते ।
= वो मुझे पसंद नहीं है ।
#onlineसंस्कृतशिक्षणम्_फेसबुक_समूह
मम भोजनम् अभवत्।
= मेरा भोजन हो गया।
अहं भोजनं कृतवान्।
= मैंने भोजन कर लिया।
मम भार्या अपि भोजनं कृतवती।
= मेरी पत्नी ने भी भोजन कर लिया।
अहम् एक होरा अनन्तरं शयनं करिष्यामि।
= मैं एक घंटे बाद सो जाऊँगा।
मध्यरात्रौ एक वादने जागरिष्यामि।
= आधी रात एक बजे जागूँगा।
रात्रौ चन्द्रमसि चन्द्रयानस्य अवतरणं द्रक्ष्यामि।
= रात में चन्द्रमा पर चन्द्रयान का अवतरण देखूँगा।
अस्माकं कृते गौरवस्य विषयः।
= हमारे लिये गौरव की बात है।
इसरो संस्थानस्य सर्वेभ्यः वैज्ञानिकेभ्यः शुभकामनाः।
= इसरो संस्थान के सभी वैज्ञानिकों को शुभकामनाएँ।
भवन्तः सर्वे एतद् गौरवपूर्णं दृश्यम् अवश्यमेव पश्यन्तु।
= आप सभी इस गौरवपूर्ण दृश्य को अवश्य देखें।
#onlineसंस्कृतशिक्षणम्_फेसबुक_समूह
भार्या - श्रृणोति वा ?
= सुनते हैं ?
मुन्नू न खादति ।
= मुन्नू नहीं खा रहा है ।
पतिः - खादिष्यति ।
= खाएगा ।
- शनैः शनैः खादयतु।
= धीरे धीरे खिलाओ ।
भार्या - कियत् शनैः भो: ???
= कितना धीरे जी ???
- एकं लवं दश निमेषे खादति।
= एक निवाला दस मिनट में खाता है।
पतिः - चिन्ता मास्तु , सः खादिष्यति।
= चिन्ता मत करो वह खाएगा।
- एतस्मै क्रीडनकं देहि।
= इसको खिलौना दो ।
भार्या - क्रीडनकं दत्तवती , पश्यतु।
= खिलौना दे दिया , देखिये।
पतिः - तर्हि एतं गीतं श्रावयतु।
= तो फिर इसको गाना सुनाओ।
भार्या - गीतं तु भवानेव जानाति।
= गाना तो आप ही जानते हैं ।
पतिः - बालगीतस्य पुस्तकं देहि।
= बालगीत की पुस्तक दो।
- गातुं प्रयत्नं करोमि।
= गाने का प्रयास करता हूँ।
#onlineसंस्कृतशिक्षणम्_फेसबुक_समूह
इदानीम् अहं केरले अस्मि।
= अभी मैं केरल में हूँ।
एकस्मिन् विवाहसमारोहे अस्मि।
= एक विवाह समारोह में हूँ।
प्रातः दशवादने सर्वे एकं मन्दिरं गतवन्तः।
= सुबह दस बजे सभी एक मंदिर गए।
तत्र वरः वधूश्च आगत्य एकं पात्रं शालिना पूरितवन्तौ।
= वहाँ वर वधू ने एक पात्र को धान से भर दिया।
मन्दिरस्य अर्चकः तुलसीमाले आनीतवान्।
= मंदिर का पुजारी दो तुलसी मालाएँ लाया।
मन्दिरस्य द्वारे बृहद्दीपम् आसीत्।
= मंदिर के पास बड़ा दीप था।
तत्रैव वरवधू: परस्परं तुलसीमाल्यार्पणं कृतवन्तौ।
= वहीं वर वधू ने एकदूसरे को तुलसी माला पहनाई।
मृदङ्गवादकः मृदङ्गं वादयति स्म।
= मृदङ्गवादक मृदङ्ग बजा रहा था।
श्रृङ्गीवादकः श्रृङ्गीं वादयति स्म।
= शहनाई बजाने वाला शहनाई बजा रहा था।
नादस्वरं श्रुत्वा बहु आनन्दः आगतः।
= नादस्वर सुनकर बहुत आनंद आया।
अधुना सर्वे सध्यां खादन्ति।
= अभी सब सध्या खा रहे हैं।
( केरले विवाहस्य भोजनस्य नाम सध्या अस्ति।
= केरल में विवाह के भोजन का नाम सध्या है। )
संस्कृत वाक्याभ्यासः
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#onlineसंस्कृतशिक्षणम्_फेसबुक_समूह
मम एका छात्रा कक्षायां न आगच्छति ।
= मेरी एक छात्रा कक्षा में नहीं आती है
विगत एक मासात् सा न आगच्छति ।
= पिछले एक महीने से नहीं आ रही है
तस्याः अनुपस्थितेः कारणम् अद्य ज्ञातम् ।
= उसकी अनुपस्थिति का कारण आज पता चला
सा वेगेन द्विचक्रिकां चालयति स्म ।
= वह तेज गति से दुपहिया चला रही थी
मार्गे गर्तः आसीत् ।
= रास्ते में गड्ढा था ।
तस्मात् कारणात् सा पतिता ।
= उस कारण से वह गिर गई
तस्याः पादस्य अस्थि भग्नं जातम् ।
= उसके पैर की हड्डी टूट गई
अहं तां द्रष्टुम् अगच्छम् ।
= मैं उसको देखने गया था
सा अधुना स्वस्था अस्ति ।
= वह अब स्वस्थ है
संस्कृत वाक्य अभ्यासः
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#onlineसंस्कृतशिक्षणम्_फेसबुक_समूह
" यू ट्यूब " नाम्ना एका जाल-सुविधा अस्ति
= यू ट्यूब नाम से एक नेट सुविधा है
यस्मिन् जालपुटे परिचलचित्राणि भवन्ति
= जिस नेट एंजिन में वीडियो फ़िल्में होती हैं ।
विविधानां विषयानां परिचलचित्राणि तत्र भवन्ति
= विविध विषयों की वीडियो फ़िल्में वहाँ होती हैं ।
यू ट्यूब मध्ये संस्कृत-विषयस्य परिचलचित्राणि अपि सन्ति
= यू ट्यूब में संस्कृत विषय की भी वीडियो हैं ।
ये संस्कृतं पठितुम् इच्छन्ति ते पश्यन्तु
= जो देखना चाहते हैं वे देखें ।
अवश्यमेव पश्यन्तु
= अवश्य ही देखिये ।
वैदिक-प्रवचनानि अपि सन्ति
= वैदिक प्रवचन भी हैं ।
वेदपाठः अपि यू ट्यूब मध्ये लभते
= वेदपाठ भी यु ट्यूब में मिलता है ।
संस्कृत-वार्तावलीम् अपि द्रष्टुम् शक्ष्यन्ति
= संस्कृत वार्तावली भी देख सकेंगे ।
मम निवेदनं कृपया यू ट्यूब तस्य सदुपयोगं कुर्वन्तु
= मेरा निवेदन है यू ट्यूब का सदुपयोग करिये ।
ओ३म्
सः किं किं मन्यते किं किं न मन्यते ?
= वह क्या क्या मानता है क्या क्या नहीं मानता है ?
सा किं किं मन्यते किं किं न मन्यते ?
= वह क्या क्या मानती है क्या क्या नहीं मानती है ?
सः डार्विनवादं न मन्यते ।
= वह डार्विनवाद को नहीं मानता है ।
सा हस्तरेखायाः विद्यां न मन्यते ।
= वह हस्तरेखा की विद्या को नहीं मानती है ।
भारतस्य नाम आर्यावर्त आसीत् इति सा मन्यते।
= भारत का नाम आर्यावर्त था यह वो मानती है।
गुरुकुले एव पठनीयम् इति सः मन्यते।
= गुरुकुल में ही पढ़ना चाहिये ऐसा वह मानता है।
मूर्खाय उत्तरं न देयम् इति सा मन्यते ।
= मूर्ख को उत्तर नहीं देना चाहिये ऐसा वह मानती है।
संस्कृतिभाषा कठिना अस्ति इति सः न मन्यते।
= संस्कृत भाषा कठिन है ऐसा वह नहीं मानता है।
महिष्याः दुग्धं न पेयम् इति सा मन्यते।
= भैंस का दूध नहीं पीना चाहिये ऐसा वह मानती है।
नारीणां सम्मानं सर्वदा करणीयम् इति सः मन्यते।
= नारियों का सम्मान हमेशा करना चाहिये ऐसा वह मानता है।
वयं सर्वे श्रीकृष्णं जानीमः।
= हम सब श्रीकृष्ण को जानते हैं।
वयं सर्वे श्रीकृष्णं वन्दामहे।
= हम सब श्रीकृष्ण को वन्दन करते हैं।
श्रीकृष्णः संस्कृतभाषायाम् एव वदति स्म।
= श्रीकृष्ण संस्कृत भाषा में ही बोलते थे।
संस्कृते एव अर्जुनाय उपदेशम् अयच्छत्।
= संस्कृत में ही अर्जुन को उपदेश दिया।
वयं संस्कृतभाषायां किमर्थं न वदामः ?
= हम संस्कृत भाषा में क्यों नहीं बोलते हैं ?
श्रीकृष्णभक्ताः स्मः वयम् ।
= हम श्रीकृष्ण भक्त हैं ।
अस्माभिः संस्कृतभाषायां वक्तव्यम् ।
= हमें संस्कृत में बोलना चाहिये।
श्रीकृष्णः गोपालकः आसीत्।
= श्रीकृष्ण गौ पालक थे।
वयं गां न पालयामः।
= हम गाय को नहीं पालते हैं।
वयं गोदुग्धम् अपि न पिबामः।
= हम गाय का दूध भी नहीं पीते हैं।
अस्माभिः गोदुग्धं पेयम् ।
= हमें गाय का दूध पीना चाहिये।
गोशालां गत्वा गोपालनम् अपि करणीयम्।
= गौशाला जाकर गौपालन भी करना चाहिये।
योगिराजस्य श्रीकृष्णस्य जन्मजयन्ति निमित्तं सर्वेभ्यः मङ्गलकामनाः ।
*मिठाई नामावली*
गोलमाल् -वर्तुलम्
आलू के टिकिया-पक्वालुः
घी-घृतम्, आज्यम्
इमरती-अमृती
घेबर-घृतपूरः
इलायची-एला
चटनी-अवलेह
कचौरी-माषगर्भा, पिष्टिका
चाट-अवदेशः
कढ़ी-तेमनम्
चायपानी-चायपानम्
कलाकन्द-कलाकन्दः
चीनी-सिता
कसैला-कषायम्
छाछ(मट्ठा)-तक्रम, कालशेयम्
काफी-कफघ्नी
जलपान-जलपानम्
कुलफी-कूलपी
जलेबी-कुण्डली, कुण्डलिका
केतली–कन्दुः
टाफी-गुल्यः
खाजा-मधुशीर्षः
टी पार्टी-सपीतिः
खीर-पायसम्
टेढ़ा-वक्रम्
गजक-गजकः
टोस्ट-भृष्टापूवः
गुलाब जामुन-दूग्धपूपिका
डबल रोटी-अभ्यूषः
गुझिया-संयावः
तेज-तिक्तम्
मक्खन-नवनीतम् , दधिजम्
दही-दधि
मलाई-सन्तानिका
दहीबड़ा-दधिबटकः
मसाला-व्यंजनम्
दालमोठ-दालमुद्गः
मिठाई-मिष्ठान्नम्
दूध-दुग्धम्, पयः, क्षीरम्
मालपूजा-अपूयः, मल्लपूयः
नमक-लवणम्
मुरब्बा-मिष्टपाकः
नमकीन-लवणान्नम्
मावा (खोया)-किलाटः, किलाटिका
नमकीन सेव-सूत्रकः
मिस्री-सिता
पकवान-पक्वान्नम्
पकौड़ी-पक्ववटिका
मोहन भोग-मोहनभोगः
पपड़ी-पर्पटी
खाड़ी-कूर्चिका
परौंठा-पूपिका
रसगुल्ला-रसगोलः
पापड़–पर्पटा
रायता-दाधेयम्, राज्यक्तम्
पुलाव (तहरी)-पुलाकः
लंच-सहभोजः
पूआ-पूपः, पीठिका
लड्डु-मोदकः
पूड़े-अपूपः
लपसी-यवागूः
पूरी-पूलिका, शष्कुली
लस्सी-दाधिकम्
पेड़ा-पिण्डः
लहशुन-लशुनः, लशुनम्
पेठे की मिठाई-कौष्माण्डम्
लाजा-लाजाः
पेस्टी-पिष्टान्नम्
शक्कर-शर्करा
फैनी- फेनिका
शक्वरपारा-शर्करापालः
बताशा-वाताशः
संमोसा-समोषः
बरफी-हैमी
सुपारी-पूगम्, पूगीफलम्
बालू शाही-मिष्टमण्ठः, मधुमण्ठः
सेवई-सूत्रिका
बिस्कुट-पिष्टकः
हलुआ-लप्सिका
भाँग-भङ्गा, मातुलानी
हलवाई-कान्दविकः
अद्य ओणम-पर्व अस्ति।
= आज ओणम है ।
केरलस्य जनाः ओणम आचरन्ति।
= केरल के लोग ओणम मनाते हैं।
ते गृहे दीपानि प्रज्ज्वालयन्ति।
= वे घर में दीप जलाते हैं ।
गृहाङ्गणे ते रङ्गावलिं कुर्वन्ति।
= घर के आँगन में वे रंगोली करते हैं।
महिलाः पारम्परिक परिधानं धारयन्ति।
= महिलाएँ पारंपरिक परिधान पहनती हैं ।
महिलाः केशेषु पुष्पमाला: स्थापयन्ति।
= महिलाएँ बालों में वेणियाँ लगाती हैं।
पुरुषा: अपि श्वेतलुंगी धारयन्ति।
= पुरुष भी सफेद लुंगी पहनते हैं।
ते पायसं निर्मान्ति।
= वे खीर बनाते हैं ।
पायसं बहु मधुरं स्वादिष्ठं च भवति।
= खीर बहुत मीठी और स्वादिष्ट होती है।
सर्वेभ्यः ओणम पर्वणः मङ्गलकामनाः ।
संस्कृत लेखमाला
#onlineसंस्कृतशिक्षणम्_फेसबुक_समूह
सः शिक्षकः अस्ति।
= वह शिक्षक है।
सा शिक्षिका अस्ति।
= वह शिक्षिका है।
अद्य पर्यन्तम् अनेकान् छात्रान् सः पाठितवान्। ( सा पाठितवती )
= आज तक उसने अनेक छात्रों को पढ़ाया है।
त्रिंशत्वर्षेभ्यः सः / सा पाठयति।
= तीस वर्षों से पढ़ा रहा है / रही है ।
सः / सा बहु प्रेम्णा पाठयति।
= वह बहुत प्रेम से पढ़ाता है / पढ़ाती है।
तस्य / तस्याः छात्राः अधुना बहुषु क्षेत्रेषु वृत्तिं प्राप्तवन्तः।
= उसके छात्र अब बहुत से क्षेत्रों में नौकरी पा चुके हैं।
तेन / तया पाठिताः छात्राः अद्य तस्य / तस्याः गृहम् आगतवन्तः ।
= उसके द्वारा पढ़ाए हुए छात्र आज उसके घर आए।
तिलकं कृत्वा तस्य / तस्याः सम्मानं कृतवन्तः ।
= तिलक करके उसका सम्मान किया।
तस्मै / तस्यै मिष्ठान्नं दत्तवन्तः ।
= उसको मिठाई दी ।
सः / सा छात्रेभ्यः आशीर्वादम् अयच्छत्।
=उसने छात्रों को आशीर्वाद दिया।
सः / सा छात्रान् पृष्टवान् / पृष्टवती।
= उसने छात्रों से पूछा।
भवन्तः / भवत्यः स्वाध्यायं कुर्वन्ति खलु ?
= आप सभी स्वाध्याय करते हैं न ?
छात्राः अवदन् - " आम् "
छात्र बोले - " हाँ "
सर्वे छात्राः स्वस्तिवाचनं कृतवन्तः।
= सभी छात्रों ने स्वस्तिवाचन किया।
सर्वान् शिक्षकान् शिक्षकदिवसे अहं सादरं वन्दे ।
सर्वाः शिक्षिकाः शिक्षकदिवसे अहं सादरं वन्दे।
----- अखिलेश आचार्य
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